Не мога да я проумея съвременната Хаус-Вълна и издигането й в Култ по нашите географски ширини. Има нещо адски фалшиво в цялата тази полудетска истерия. Набива ми се само едно потискащо обяснение: Подрастващото „бъдеще на България”, свързва този Стил, най-вече с Г-н Екстази и неговите роднини ... и смята, че е зверски Куул!!! Нещо, като насилствено докарване на мъжественост и модернизъм. Нещо, като безумно извратен вариант на свързването между бирата и рок’енд’рола. Нещо, като кич-сентенцията „От студ умри ... Гъзар бъди!”.....
От ранга на доброволно пенсиониран DJ-ветеран, репресиран чудовищно от „чалга-инвазията”, чистосърдечно си признавам, че не познавам почти нито един от представителите на световния „house” през последните 5-6 години! Сори, ама при днешната супер техника ... и прабаба ми, би могла без проблем да смеси 132 БиПиЕм-а със 148 БиПиЕм-а. Майсторлъкът си остава да миксираш добре Modern Talking с Grand Master Flash, например! Е, да ... гледах филма „Hey DJ” преди две години, но той с нищо не ме убеди, че е по-класен от легендарния „Beat Street”, появил се четвърт век по-рано.
Спомням си колко бях във възторг от „първата българска Ейсид-хаус вълна” в края на 80-те години на 20-ти век. Беше наистина модерна, мелодична, с изящни вокали и никакви кавъри. Макар и „роден” в Чикаго, „Ейсида” (смесващ Дийп и Вокал Хаус), стана мега-популярен най-вече на Острова. Останалата част на Европа пък заговори за явлението, година-две преди то да си пробие път и до нас. През януари 1987-ма, Стив „Силк” Хърли с хита си „Jack Your Body” влезе в Историята, като първото Хаус-парче, достигнало до Номер Едно. Става дума, разбира се, за реномирания британски хит-парад. Този убийствен денс-хит не успя да се наложи в България, колкото и преломни да бяха времената тогава. Подобна беше съдбата и на великолепното „Beat Dis” на електро-хаус формацията Bomb The Bass. Двадесетина месеца по-късно, нашенските дискотеки вече се цепеха под ритъма на YAZZ & The Plastic Population, S-Express, The KLF, Inner City и Black Box. Прочуха се дори за кратко и The Shamen, D-Mob и Guru Josh. Плахи опити в новия хитов денс-стил направиха и утвърдени звезди от 80-те, като Саманта Фокс и триото Bananarama.
В този период диджействах активно. Това беше времето на брилянтния Ейсид-Хаус и „Смайли” манията. След година-две всичко се разми. Дойдоха политическите промени. Дойде гръндж-вълната и немския транс ... а готиния Ейсид тотално се забрави. Минаха повече от десет години. Българската дискотечна сцена се люшкаше между пародии на рейв-партита, юротехно и негърски речетативи. После дойдоха кючеците :((( Тук някъде спрях да я следя. Струваше ми се Пълен ХаОс.
90-те, родиха нови хитове и нови звезди. Специалистите вместиха в Хаус-течението имената на: 808 State, Chemical Brothers, Josh Wink, Fatboy Slim ... дори New Order и Massive Attack!?!?!?!?!?!?! .... та, чак до Мадона, Beastie Boys, EMF и The Prodigy. Лично според мен, нещата излязоха от контрол с настъпването на 21-ви век и безграничната лудост на последните няколко години. Световните топ-DJ съвсем изперкаха. Дали поради липса на идеи или от зверска алчност, течението „House” се превърна в нещо подобно на пластмасова пица. Еднотипният електронен бийт и вокалното разкатаване на всички поп звезди от 70-те и 80-те, без изключение ... превърнаха нещо революционно добро, в блудкав комерс. Тотално безмозъчна музика, целяща почти смъртно изтощаване на подрастващи организми и продаване на тонове минерална вода на мега-цени. Сигурен съм в тази Версия, защото имам познат, работещ по дискотеките в Ибиса. В актуалният „ХаУс” не виждам друг закодиран смисъл. Световната музикална култура няма абсолютно никаква нужда от него (лично мнение)! Струва ми се, че винаги модерните британци вече го усетиха. На път са и немците, съдейки по официалните им чартове. По нашите земи обаче, този ритъм (в бонус с оня „анадолския”) все още добре продава Хапчета и Цигари. При нас нещата винаги закъсняват ... и винаги прекалено дълго се задържат.
И властва ... Пълен ХаОс!
Steve "Silk" Hurley - Jack Your Body
Поздрави за интересния постинг! :))
Започнах да слушам електронна музика под влияние на сестра ми, която е с 8 години по-голяма от мен. Тя от своя страна първо беше уейв със значки и тиранти и ми разказваше за първите индъстриъл партита в ЦСКА. Тогава Ясен Петров е бил все още див метъл :) Спомням си много добре Inner City, Black Box и The Shamen от нейните касети.
Първото ми голямо парти беше Метрополис с Маруша, 98-ма мисля. Оттогава съм ходил на всякакви партита и съм преминал през всякакви стилове. По подобен начин се развиваше и електронната сцена в България - като пъпчив тийнейджър, който се лута между различни течения, така както сменя облекло и прическа. Имаше транс, електро (не електро хаус), гоа, здраво техно, d'n'b, tribal и т.н.
В последните (примерно 5-10) години хаусът се превърна в мейнстрийм, дори мутрите и футболистите започнаха да слушат хаус. Започнаха да се появяват все по-лъскави клубове, да идват все повече и по-известни DJ. Да, със сигурност има много хора, които ходят на такива партита, не защото истински им харесва музиката (пак си ги тегли към БИАД), а защото е модерно, а и някои наркотици си искат по-особен бийт :)
Наскоро говорих с един познат DJ, който се занимава с booking и ми се оплака, че някои от DJ-те са се превърнали в поп-звезди и вече имат специални изисквания за шампанското, стаята, жените и т.н. Да, и на мен малко ми е смешна цялата "хаус" истерия, но не можеш да отричаш правото на тази музика и сцена да се развива. От цялата работа има няколко положителни последствия: като DJ в България вече можеш да изкарваш нормални пари, като конкуренцията те стимулира да си по-добър; все повече хора се докосват до електронната музика, което според мен е хубаво, а и от по-голямото многообразие имаш възможност да отсееш наистина качественото или по-скоро това, което ти харесва, защото вкусовете са субективни.
Отдавна го няма пионерския дух в това да слушаш електронна музика, в частност хаус. Не съм съгласен с високомерното отношение от типа: "Вие знаете ли аз откога слушам такава музика, вие нищо не разбирате", въпреки че и аз понякога го употребявам :) Не възприемам също и отношението "това вашето сега не е музика", респективно "еех, хаусът вече не е същия", тъй като музиката непрекъснато се развива и коя е качествена ще покаже времето, а даже и то няма да покаже, защото масовият вкус не е адекватен измерител.
Аз лично никак не харесвам чалга и даже не разбирам какво харесват хората в нея, но това не ми дава правото да я отричам. Всеки е свободен да слуша всякаква музика, хубавото накрая е, че има предлагане и възможност за избор.
Но съм твърд фен на Уестбам и на Мр. Х и Мр. У, ако си чувал за тях.
Поздрави...
Ако чуете ,че чалгар слуша дадена хаус песен бягайте на далеч.
Просто сега това е модерно.
Вива Трибал& Прогресив ХАус!
08.06.2008 20:01